Velika Borštnikova nagrajenka 2009 v režiji Ivice Buljana, koprodukcija Mini teatra Ljubljana, Cankarjevega doma in Novega kazališta Zagreb, Macbeth po Shakespearu, na 31. mednarodnem gledališkem festivalu Almada na Portugalskem!
Slovenska praizvedba besedila Heinerja Müllerja v režiji Ivice Buljana, ki je prejela veliko Borštnikovo nagrado 2009 za najboljšo uprizoritev v celoti, nagrado Critica Cubana kubanskih kritikov in pisateljev za najboljšo tujo predstavo, uprizorjeno na Kubi leta 2009, z Borštnikovima nagradama za vlogo Macbetha in mladega igralca pa sta bila leta 2009 nagrajena tudi Marko Mandić in Jure Henigman, bo na Festivalu Almada uprizorjena 8., 9. in 10. julija 2014.
Macbeth po Shakespearu po besedilu Heinerja Müllerja v prevodu Milana Štefeta in v režiji Ivice Buljana, ki je nastal v koprodukciji Mini teatra Ljubljana, Cankarjevega doma in Novega kazališta Zagreb, se bo na festivalu Almada predstavil v zasedbi Marko Mandić, Milena Zupančič, Miha Rodman, Aljaž Jovanović, Jure Henigman, Jose, Stipe Kostanić, Jernej Gašperin in Anže Zevnik. Dramaturgijo predstave podpisuje Diana Koloini, scenografijo tandem son:DA, kostumografijo Ana Savić Gecan, glasbo Mitja Vrhovnik Smrekar in koreografijo Tanja Zgonc, producent je Robert Waltl.
Macbeth po Shakespearu je (poleg prihajajočega Festivala Almada na Portugalskem) gostoval že v ZDA (La MaMa Theatre, New York), na Kubi (Mednarodni gledališki festival Havana), v Koreji (Theatre Olympics v Seoulu), v Srbiji (Centar za kulturnu dekontaminaciju Beograd) in na Hrvaškem (Zagrebačko kazalište mladih) ter na 44. Festivalu Borštnikovo srečanje. Po gostovanju v newyorški La MaMi leta 2011 pa je Randy Gener, priznani newyorški kritik, teatrolog in profesor predstavo Macbeth po Shakespearu z besedami »fenomenalno« in »odkritje« uvrstil v sam vrh lestvice 10 najboljših gledališč na svetu v letu 2011. »To je nedvomno največja in najbolj eksplozivna predstava o strahovitem propadu lika /…/ Izredno fizična, mišična in glasna Buljanova minimalna produkcija postavlja Macbetha v golo, krvavo in amoralno opustošeno pokrajino, kjer nasilje rojeva nasilje brez konca in kraja.« Randy Gener
Po lanski uprizoritvi Rumene črte (v koprodukciji ZeKaeM-a in Državnega gledališča Braunschweig) se Ivica Buljan letos poleg Macbetha po Shakespearu na Festival Almada vrača tudi z novo režijo. Na festivalu bo 5. julija tako premierno (s prvo ponovitvijo že naslednji dan) uprizorjena tudi Buljanova nova, portugalska, režija, Zahodni privez, enega poglavitnih avtorjev sodobne svetovne dramatike ter kultnega avtorja francoskega in evropskega gledališča osemdesetih let 20. stoletja, Bernard-Marie Koltèsa.
31. mednarodni gledališki festival Almada
Festival v Almadi se letos vrača z že 31. izdajo. Na Festivalu Almada se vsako leto predstavijo domače in mednarodne skupine, ki zagotavljajo pestrost in kvaliteto izbranih predstav, ljubitelji gledališča pa obenem širijo svoje znanje o sodobnih scenskih praksah. Med 4. in 18. julijem 2014 se bo tako zvrstilo 30 predstav iz 9 držav - Italije, Portugalske, Francije, Argentine, Španije, Velike Britanije, Nemčije, Kanade in Slovenije, med njimi bo kar 6 premier, od tega 5 portugalskih in svetovna premiera Neznane pokrajine (Paysage inconnu) Josefa Nadja. Skupaj s pogovori, koncerti in uličnimi performansi pa bo festival soustvarjalo kar 139 dogodkov. Kot sogovornik pa bo Ivica Buljan sodeloval tudi na enem od pogovorov, ki ga bodo moderirali člani Združenja portugalskih gledaliških kritikov.
Macbeth po Shakespearu
Besedilo se ne začne več s čarovnicami, nadnaravne sile ne igrajo več pomembne vloge. Zgodovina nasilja nima konca, kri vodi v nove umore in vsak nov krog je še strašnejši. Zločini sledijo drug drugemu in vse hitreje tvorijo peklenski krog. Monologi so radikalno skrajšani, trenutkov refleksije in ubesedenih pomislekov ni več. Müller nikogar ne predstavi v pozitivni luči. Celo dobri Shakespearov kralj Duncan v didaskalijah na začetku tretjega prizora sedi na kupu trupel v obliki prestola. Macbeth je krvavi tiran, ki samo nadaljuje delo nekega prejšnjega krvavega tirana.
»Vojaki v vsako sceno vstopajo pogumno, medtem ko v svojih vlogah vztrajajo ekstatično in vešče. Njihovi prizori pohote ne delujejo svetoskrunsko, ampak globoko estetsko poenoteno, celo tako natančno, da se izgublja privid realnosti, medtem ko liki ob izrazito minimalnih kostumih Ane Savić Gecan in napeti glasbi Mitje Vrhovnika Smrekarja na gledalcu pustijo še toliko močnejši pečat.« Nenad Obradović
»Macbeth se zanaša na mladostno, moško energijo igralcev, ki ji dodaja izkušenost dveh igralk. Spusti jih v gladiatorsko areno, kjer poteka boj telo na telo.« Strokovna žirija 44. Festivala Borštnikovo srečanje
Nagrade
Grand Prix, velika nagrada 44. Borštnikovega srečanja za najboljšo predstavo v celoti, Maribor, oktober 2009
Borštnikova nagrada za najboljšega igralca, Marko Mandić, 44. Borštnikovega srečanja, Maribor, oktober 2009
Borštnikova nagrada za mladega igralca, Jure Henigman, 44. Borštnikovega srečanja, Maribor, oktober 2009
Premio Villenueva - Critica Cubana, nagrada kubanskih kritikov in pisateljev za najboljšo tujo predstavo, prikazano na Kubi v letu 2009
Gostovanja
44. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor, Slovenija; 2009
Mednarodni gledališki festival Havana, Kuba; 2009
ZeKaeM Zagreb, Hrvaška, 2009
Theatre Olympics v Seoulu, Koreja; 2011
Gledališče La MaMa New York City, ZDA; 2011
CZKD Beograd, Srbija; 2012
31. Festival Almada, Portugalska, 2014