Spodbujati publiko k razmišljanju in ustvarjati bolj strpno družbo, jo opozarjati na težave, s katerimi se vsak dan srečujemo, in poudarjati sprejemanje in spoštovanje različnosti. Zagotoviti različne orientacije, ki navdihujejo filmsko produkcijo v različnih delih sveta, kjer ne obstaja več definicija tega, kaj film je in kaj ni. Soočati principe diskontinuitete, užitka, vznemirjenosti in čutnosti neznanega. Svet in film. To ni neki običajni binarni odnos, ki obravnava film kot sociološko refleksijo sveta, ampak je odnos, ki spodbuja odprte debate, da bi doprinesel k razvoju družbeno bolj zdravega okolja.

Že naslov filma Šalom, Alah (Shalom Allah, David Vogel, 2019) v svoji binarnosti odkriva programsko skrb Hiše strpnosti. Film prevprašuje vlogo verske spreobrnitve v švicarski družbe, pa tudi razlike, ki so avtorja prignale do distanciranja od judaizma. Zato je prostor enega tramvaja v filmu Tramvaj v Jeruzalemu (A Tramway in Jerusalem, Amos Gitai, 2018), ki vozi na simbolični relaciji med palestinskima četrtima Shuafat in Beit Hanina na vzhodu in judovskim pokopališčem na Herzlovi gori na zahodu Jeruzalema, je mikrokozmos, v katerem življenje prikazujejo tako oni, ki govorijo šalom, kot tisti, ki govorijo Alah. Tu so prikazani vsi konflikti in pomiritve, pa tudi inercija kot protiutež demagogiji, iz katere nastane sovraštvo. Med potniki je tudi italijanski katoliški duhovnik, ki ga igra znani italijanski gledališki in filmski režiser Pippo Delbono.

V filmu Evofrija bivanja (The Euphoria of Being, 2019) madžarska režiserka in ravnateljica plesnega teatra The Symptoms Réka Szabo združi mlado plesalko Emese Cuhorka in 90 letno Évo Fahidi, ki je preživela Auschwitz. V koreografiji poskuša ÉvaFahidi povedati in iz sebe izgnati lastno vojno tragedijo. Na področje teatra pa vstopi tudi Josephine Decker, ki v izjemnem filmu Madelinina Madeline (Madeline's Madeline, 2019) raziskuje potencialno destruktivno moč izvedbe. Motiv holokavsta, s katerim se ukvarja Szabova, je prisoten tudi v filmu 1938, drugačni (1938, Diversi, 2018) režiserja Giorgia Trevesa, ki posluša boleča pričevanja tistih, kis o preživeli Mussolinijeve rasne zakone, njihova ponižanja v šolskih klopeh, njihove spomine na beg in deportacije. Nastal je film, ki je kombinacija animacije in dokumentarca.

Skrajni antipod Trevesu je Jose Filipe Costa (Užitek, kameradi; Prazer, Camaradas, 2019), ki se tudi ukvarja s spomini. V središču avtorjevega zanimanja je čas hedonističnih utopij po nageljnovi revoluciji. Takrat so tujci, oboroženi z obilico idealizma, pomagali Portugalcem pri izgradnji ruralnih zadrug. V podobnem okolju se dogaja tudi film Zumiriki (Zumiriki, 2019) Oscarja Alegrie. Njegova zgodba veliko dolguje retoriki Thoreaujevega Waldna. Blaise Harrison (Delci, Les Particules, 2019) obravnava odraščanje kot mini veliki pok v magnetnem spoju nedotaknjene narave in CERN-a.

Možni festivalski »šok« se skriva v filmu Partenon (Parthenon, 2018) Mantasa Kvaderavičiusa. Njegova estetska refleksija je blizu grškemu Weirdwavu. Film obravnava telo kot medij spomina, zgodba pa je položena v prostor otožnega bordela na vznožju atenskega hriba. V filmu Lingua franca (Lingua Franca, 2019) se Isabel Sandoval potaplja v Brighton Beacha, ki je blizu zgodnjemu Jamesu Grayu. Režiserka pripoveduje zgodbo o Oliviji, ki neguje judovsko babico. Svojo identiteto skriva njenemu vnuku, s katerim ljubimka. Avtorico primarno zanima prikaz ponižujoč položaj ilegalnih filipinskih migrantov v ZDA. S podobnimi nervozami in krizami se ukvarja Billie Piper v ekstravagantnem debiju Čudna bitja (Rare Beasts, 2019). Vznemirljivo Hujskanje (Incitement, 2019) Yarona Zilbermana se ukvarja z ultraortodoksnim študentom Jigalom Amirjem, ki je izvršil atentat na izraelskega premierja Jicaka Rabina.

V otroški sekciji in sekciji za najstnike bomo prikazali dva zanimiva filma: Ovčar: Zgodba o judovskem psu (Shepherd: The Story of a Jewish Dog, 2019) v režiji Lynn Roth in Rdeči falus (The Red Phallus, 2019) Nepalca Tashija Gyeltshena. Dokumentarni segment programa je posvečen velikemu Josephu Pulitzerju (Joseph Pulitzer glas ljudstva; Joseph Pulitzer, Voice of the People, Oren Rudavsky 2019), ki je omenjal lažne novice, ko ta sintagma še ni bila tako popularna. Film Čudežni goslač: Čudež čudežev (Fiddler: A Miracle of Miracles, Max Lewkowicz, 2019) pa obravnava genezo slavnega broadwayskega muzikala. Ta film bo tudi svečano otvoril letošnjo izdajo Hiše strpnosti.

Dragan Rubeša