Prevajalka:
Urška P. Černe

Režiser:
Robert Waltl

Igrajo:
Timotej Novaković
Barbara Vidovič
Robert Korošec
Žigan Krajnčan

Dramatizacija:
Brina Jenček

Dramaturginja:
Nika Korernjak

Ilustracije:
Alenka Sottler

Oblikovalka lutk in vizualna podoba:
Liudmila Skitovič

Glasba in zvok:
Žigan Krajnčan

Oblikovalec svetlobe:
Igor Zupe

Premiera:
22. november 2025

Lutkovna predstava za otroke 4+

22. nov
Sobota
11:00
Križevniška 1
22. nov
Sobota
18:00
Križevniška 1
PREMIERA
23. nov
Nedelja
11:00
Križevniška 1
27. dec
Sobota
18:00
Križevniška 1

O predstavi

Literarno delo Bambi: Življenjska zgodba iz gozda avstrijskega pisatelja Felixa Saltena, je pretresljiv roman o tesni povezanosti človeka z gozdom. Neposredno razkriva problematični odnos, ki ga sobivanje med človekom in naravo prinaša. Ob izdaji leta 1923 v Avstriji, je roman že presegel okvire takratne otroške literature in s simbolno pripovedjo o odraščanju mladega srnjaka javnosti odprl problematike odraščanja, sprejemanja sveta in predstavil kruto bolečino ob izgubi, ki je zgodbo zaznamovala tudi leta 1942, ko jo je ameriški produkcijski velikan animiranega filma Walt Disney uprizoril kot dolgometražni animirani film in ga umestil na svetovni zemljevid otroških klasik. Lokalna zgodba, ki je ob svoji izdaji pokrivala le nemško govoreče področje Mitteleurope, je postala ena najbolj znanih zgodb za otroke in odrasle. Čeprav je v animirani podobi izgubila nekaj ostrine, je vsekakor dokazala, da velja za brezčasno zgodbo, ki v različnih oblikah lahko doseže in pomaga mladi publiki pri odraščanju in vstopanju v odraslo življenje.

Osrednji predstavnik čarobnega gozda je mladi srnjak Bambi, ki kot tipični predstavnik otroka narave odkriva njene zakonitosti. Gre za naravo, v katero je človek že posegel in s svojimi zakonitostmi življenja začel vplivati na življenja gozdnih živali. V gozdu se prepletajo različne vrste, divjad, glodavci, nočne ali dnevne ptice in s pomočjo postopka personalizacije živalskih likov s prvinami basenske pripovedi, v romanu sobivajo z grožnjo nenehne nevarnosti, ki prihaja od zunaj. On, neimenovani lovec, je predstavnik civilizacijske sile, ki vdira v gozd, ruši naravne cikle življenja in z uporabo orožja uveljavlja civilizacijsko prednost človeka nad življenjem živali. Čeprav so živali antropomorfno zasnovane, ne delujejo kot karikature ljudi, ampak živijo kot bitja, ki imajo svoje zakonitosti znotraj univerzalne usode bivanja - idealizirano okolje v katerem nenehno preži zunanja nevarnost, ki je ne zmorejo nadzorovati ali ji dokončno pobegniti. V njihovem svetu splošna varnost in zavetje ne obstajata, zato je boj za preživetje del njihovega odraščanja in bivanja, ki ga morajo osvojiti, da lahko preživijo, si medsebojno pomagajo, sodelujejo in ustvarjajo skupnost, v kateri lahko poiščejo vsaj malo zavetja in varnosti. To postane še težje ob posegu človeka, ki naravno sestavo ciklov v katerih ima vsak življenjski dogodek svoj smisel, nasilno prekine in zariše nov potek dogajanja. Čeprav so dogodki nasilni, travmatični in žalostni je odziv živali pogumen in neizprosen. Današnji svet, zaznamovan z ekološkimi krizami, podnebnimi spremembami in odtujenostjo od narave, potrebuje uprizoritve tovrstnih dogodkov znotraj literature in umetnosti, ki opominjajo na krhkost življenja in odgovornost, ki jo človek nosi do okolja in drugih. Takšne uprizoritve in zastopanja omenjenih problematik je potrebno zagotoviti tudi novim generacijam s pomočjo različnih uprizoritvenih tehnik. Prav tako je potrebno omeniti, da se v pripovedi skriva potreba po pacifistični noti bivanja, ki jo je avtor Felix Salten uporabil kot takratno bližajoče se nasilje v obliki nacionalsocializma in grožnje, ki jo je nato prinesla druga svetovna vojna. Zaradi mnogih vojnih žarišč, ki jih poznamo tudi danes, je klic po miru in spoštujočem sobivanju med različnimi kulturami, narodi in skupinami še kako pomembno tudi za najmlajše generacije, ki lahko z različnimi novimi ali starimi vedenji vplivajo na spoštljivo delovanje družbe, ko bodo nekoč odrasli in aktivno ter politično vstopili v svet.

V gledališki predstavi Bambi, ki jo je po literarni predlogi dramatizirala dramaturginja in gledališka ustvarjalka Brina Jenček, vstopamo v kompleksen svet nevarnosti skozi uporabo gledaliških lutk in glasbene atmosfere v izvedbi vsestranskega umetnika Žigana Kranjčana. Preko lutk lahko mlajša publika na varni distanci preko performativnega objekta varno vstopa v svet čutenja in si ogleda kompleksnejše situacije, ki jih zgodba vključuje. Lutka postane živi posrednik med otrokovo domišljijo gledališko realnostjo. V predstavi lahko vidimo raznovrstne lutke, ki so izdelane iz naravnih materialov; iz lesa, bombaža, volne in papirja. Ti materiali nosijo sled narave in s svojo teksturo že sami po sebi predstavljajo bitja, ki imajo svoj vonj, toplino, teksturo in načine gibanja, od hitrih poskokov do prežanja v varnem zavetju grmičevja. Otroku s tem omogočajo, da tudi v gledališki dvorani začuti neposredni stik z gozdom in naravo v vseh svojih nepopolnostih, ki jih uporaba organskih materialov pri izdelavi lutk prinaša. Oblikovalka lutk in vizualne podobe, beloruska umetnica Liudmila Skitovič, je že pred nekaj leti v našem gledališču dokazala, da organska izdelava in toplina, ki jo lutke nosijo, pomaga celostno uprizoriti pomembne zgodbe, ki bodo z gledalci ostale tudi po ogledu uprizoritve. Estetska podoba jesenskega gozda, ki pogosto spremlja uprizoritve Bambija in je s pomočjo vizualnih manifestacij prisotna tudi pri nas, je nosilka melanholije in spokojnosti. Jesen je čas spremembe v naravi, ki mirno sprejema svojo minljivost, spremembo podobe in počasno umiritev naravnih ciklov, saj so spremembe del življenja in se vsako leto vrnejo v naravnem zaporedju. V kombinaciji vsebinske zasnove in vizualnih postopkov se skriva večplastnost zgodbe in uprizoritve: Bambi se uči sprejemati življenje takšno, kot je, dostojanstveno, z razumevanjem in bojem proti nasilju. V jesenskem gozdu se prelivajo topli, mehki toni, svetloba postaja zastrta, listje šelesti in se zavija v sivino po tem, ko listje zgnije in se jesenske barve umirijo, umaknejo, da bi naredile prostor speči zimi. To je tisti občutek tihega slovesa, ki v gledalcu v naši uprizoritvi omogoča spokojni pogled na neizbežnosti, ki so neprijetne, ampak imajo pomemben razplet za polno, pogumno in tudi veselo življenje. 

Bambi je danes zelo pomembna pripoved. Njegova univerzalnost presega čas, kraj in generacije. Kot lutkovna predstava, izdelana iz naravnih materialov in prežeta z vizualno poetičnostjo gozda, lahko postane subtilen opomin na to, da lepota, sočutje in spoštovanje do narave niso le vrednote otroštva, temveč temelj naše človečnosti.

Nika Korenjak

O avtorju

Felix Salten je bil avstrijski pisatelj in literarni kritik. Njegova družina se je konec devetnajstega stoletja iz Budimpešte preselila na Dunaj. V času najstniških let je doživel družinsko ekonomsko stisko, zato se je moral pri šestnajstih letih zaposliti, da bi pomagal pri gospodinjstvu. Ime mu je bilo Siegmund Salzman; ime je nakazovalo na njegovo judovsko poreklo, zato ga je v Avstriji spremenil. Tik pred začetkom druge svetovne vojne se je zaradi groženj nacionalsocialistov iz Avstrije preselil v Švico, kjer je leta 1947 umrl. 

Kmalu po začetku pisateljske kariere je postal del literarnega kroga Jung-Wien, kjer si je začel oblikovati pisateljski slog. Bil je ploden pisatelj, pisal je eseje, novinarske prispevke in pogosto tematiziral odnos med človekom in naravo. Njegov tematski opus je privedel do znanega dela, ki ga je izdal leta 1923. Bambi: Eine Lebensgeschichte aus dem Walde (Bambi: Življenjska zgodba iz gozda) je alegorija odraščajočega človeka, ki se sooča s svetom v katerem živi, z nevarnostjo, s tegobami odraščanja, s pomenom življenja v skladu z naravo in z razumevanjem smrti. Salten naj bi idejo uprizoritve odnosa divjadi z lovci dobil na svojih lovskih pohodih, saj je veljal za strastnega lovca. Tudi to opisuje avtorja, ki je veljal za nekonvencionalnega človeka: bil je družbeno aktiven v kritičnem kulturnem središču Dunaja in hkrati oboževal prestiž. 

Iz malega človeka v politično razburkanem času se je razvil v priznanega avtorja nežne zgodbe, ki nosi pomembno pacifistično sporočilo in opominja na potrebo po čisti in spoštovani ljubezni tudi danes.