Režiser in avtor besedila:
Mirko Rajas

Igrata:
Jose in Maruša Majer

Scenograf in kostumograf:
Kalju - Karl Kivi

Skladatelj avtorske glasbe:
Ekke Västrik 

Lektorica:
Mateja Dermelj

Asistent pri scenografiji in kostumografiji:
Rosana Knavs

Vodja tehnikov:
Tilen Vipotnik

Tehnična ekipa:
Matej Primec, Ivan Waltl in Tilen Vipotnik

Koprodukcija:
Mini teater in NUKU Talin (Estonija)

Predpremiera:
23. februar 2013 ob 17.00

Premiera:
26. februar 2013 ob 18.00

Predstava traja 40 minut

Lutkovna predstava za otroke, starejše od 3 let

Zgodba o malem dečku, ki zaide v gozd in spozna vse čarobnosti, pa tudi pasti štirih letnih časov.

O predstavi

Morrison in štirje letni časi, avtorski projekt estonskega režiserja Mirka Rajasa, je prva od zgodb o Morrisonovih dogodivščinah. Čudovita pustolovščinamajhnega dečka, ki mu starši pripovedujejo zgodbo, domišljijsko popotovanje pa zanj postane resničnost. Lutkovna avantura, polna fantastičnih odkritij in zabave, bo odličen odklop tudi za odrasle, ki zaradi vsakodnevnih opravkov in obveznosti domišljijo včasih potisnejo na stranpota.

Zanimiva, zabavna, poučna, igriva in presenečenj polna dogodivščina za otroke, ki bodo na svet lahko pogledali skozi oči dečka v čarobnem gozdu knjig, v katerem bodo človeške oblike prevzeli tudi letni časi. Priča bomo zgodbam, pripetljajem, bojem, igri, ljubezni, sovraštvu, sreči in žalosti skozi vse letne čase - poletje, jesen, zimo in pomlad. In čeprav bo Morrison pogosto tudi v nevarnosti, bo dogodivščina trajala, vse dokler mu bosta to dopuščali njegova domišljija in želja.

V čarobnem gozdu knjig se bo Morrison poučil tudi o odnosih med prijatelji, ki nam na različne načine spreminjajo življenja. Pridejo in včasih gredo, a nikoli zares ne izginejo, Morrison pa spozna, da se nekatere stvari v življenju včasih zgodijo tudi povsem brez razloga.

Poglejte si tudi kratek videoutrinek iz nove lutkovne pustolovščine Mini teatra!

Avtorski projekt mladega estonskega režiserja Mirka Rajasa s slovenskima igralcema Josom in Maruš Majer nastaja kot plod kreativnega slovensko-estonskega sodelovanja koprodukcije Mini teatra in gledališča NUKU iz Talina v okviru velikega mednarodnega projekta Puppet nomad academy III (Lutkovna nomadska akamedija III), ki poteka pod vodstvom in koordinacijo Mini teatra.

O režiserju

“Ne pristajam na prvo in najlažjo rešitev. Vedno izhajam iz točke, ki je neznana, nepojasnjena in skrivnostna tudi meni. Od koder cilja še ne vidim povsem.” Mirko Rajas, režiser in avtor besedila

»Režiranje lutkovne predstave za otroke odpira novo raven razmišljanja, v delo igralcev, scenografa, skladatelja in režiserja pa prinaša svežo ustvarjalnost. Zato poskušam pri vsakem novem projektu izhajati iz točke, ki je zame nova in neznana. Od koder končnega cilja ne morem popolnoma videti. Teme, ki se jih v tem iskanju lotevam, so tako tudi zame vedno še nepojasnjene in skrivnostne. Najpomembnejša pri ustvarjalnosti pa je vsekakor iskrenost - iskrenost tistega, kar govoriš, in iskrenost vsega, kar postaviš na oder. Ker pa otroci razmišljajo drugače kot odrasli, vedno obstaja tudi tveganje, da si njihovega zaupanja ne pridobiš. Prav to je obenem tisto, kar te žene v iskanje novih načinov in v nepristajanje na prvo in najlažjo rešitev. Pri tem poskušam prepletati dramo in lutkarstvo. Bolj kot zunanji učinki je zame pomembno predvsem tisto, kar se dogaja v igralcu oziroma v lutki, ki jo kot animator vodi. Vse zunanje pride na vrsto šele po tem. Navdihovalo in spodbujalo me tudi delo s slovenskima igralcema, Marušo Majer in Josom, ki sta s svojim zagonom dajala elan celotni predstavi. Zanimivo slovensko-estonsko sodelovanje je zato, tako upam, pripeljalo do čudovite in čarobne predstave za otroke.« Mirko Rajas, režiser in avtor besedila

Mirko Rajas (1988) je leta 2007 diplomiral na Akademiji za gledališče VHK (Vanalinnna Hariduskolleegium) v Estoniji in leta 2010 magistriral na Lutkovnem oddelku Univerze Turku na Finskem. Od leta 2010 je zaposlen kot igralec v Estonskem državnem lutkovnem gledališču. Kot predavatelj poučuje na Akademiji za gledališče VHK in v studiu Estonskega državnega lutkovnega gledališča, poleg tega je ustanovitelj neprofitnega vizualnega gledališče FRANK iz Estonije. Za odraslo občinstvo je režiral predstavi Metamorfoze Franza Kafke ter Zaklenjeno po navdihu Alberta Camusa in Ferdinanda Pessoa.

Mirko Rajas je scenografijo predstave zaupal mlademu estonskemu scenografu Kalju - Karlu Kiviju, mladi estonski skladatelj Ekke Västrik pa za predstavo pripravlja izvirno avtorsko glasbo.

»Ker prihajam iz Estonije, glasba v predstavo vnaša tudi 'eksotični' pridih severa. Vznemirljiva in navdihujoča estonska narava namreč močno vpliva na to, kdo sem. Za ustvarjanje zvoka in glasbe zato uporabljam inštrumente in predmete iz narave, različnost letnih časov pa bodo pričarali tudi posnetki zvokov iz narave.« Ekke Västrik, avtor glasbe

»Scenografija, za katero uporabljam predvsem naravne materiale (les, papir, blago, pesek, veje ...), gledalca takoj popelje v čudoviti domišljijski svet pripovedovanja in branja pravljic. Zmes namišljenih in resničnih podob ustvarja magični in čarobni svet, v katerem je vse mogoče in verjetno. Svet, v katerem se lahko liki nenadoma pojavijo in izginejo, neživi predmeti pa oživijo. Oživljanje celotne zgodbe je bil zato izjemno zanimiv in zabaven proces, poln improvizacijskih rešitev.« Kalju - Karl Kivi, scenograf

Čarobna naravnanost

“Čaroben pri, kot se kar hitro izkaže, tudi sicer čarobni, bolje rečeno, čarobno naravnani lutkovni uprizoritvi Morrison in štirje letni časi je vtis že, preden se uprizoritev sploh začne. Njeno prizorišče je namreč prepoznavno skoraj klasično lutkovno učinkujoči, dobesedno uokvirjeni in pred začetkom z zaveso zastrti odrček, ob katerem je na prvi pogled pomisliti, aha, na njem bi lahko oživele nasploh čarobne klasične marionete, animirane na nevidnih nitih…, čeprav pa ni videti, da bi kot običajno na marionetnem mostu nad odrčkom lahko bili animatorji, saj tam ni ničesar, torej marionete najbrž ne bodo, ampak …

No, predstava tudi zelo mednarodno dejavnega ljubljanskega Mini teatra je (bila) uprizorjena kot njegova prva letošnja lutkovna, februarska premiera v okviru njegovega uveljavljenega mednarodnega evropskega projekta Lutkovna nomadska akademija (Puppet Nomad Academy) v sodelovanju z estonskim gledališčem NUKU po besedilu in v režiji mladega Estonca Mirka Rajasa (ob scenografskih, kostumografskih in glasbenih deležih njegovih estonskih sodelavcev) ter v izvedbi slovenskih igralcev oziroma lutkarjev,  v Mini teatru že preizkušene Maruše Majer in sploh prekaljenega Josea, a čeprav sta “sama”, bi še vedno lahko bile marionette …

… ampak, po njunem uvodu, ko se od jedrnatega nagovora občinstva na kratko “prelevita” besedno še kot v starša naslovnega junaka, fantiča, ki da je ravnokar zaspal v sanje o(b) njuni pravljici, ki je zanj tako postala domišljiska resničnost, se slednja že razkrije na odrčku, kot domnevano brez marionet, zato pa s prav tako čarobnimi, precej drobnimi ročnimi oziroma tako imenovanimi namiznimi lutkami, ročno animiranimi na odrski igralni površini. In čeprav sta njihova interpreta v ozadju ves čas vidna, se v njihovo oživljanje (včasih celo kar oba pri eni sami lutki) vključita tako temeljito, da ju tako rekoč ni videti oziroma da domišljiska pripoved zaživi (po)polno.

Fantič Morrison na svoji domišljijski poti spoznava, kako poteka leto, tako da srečuje (marsi)koga, bolje rečeno, predvsem štiri letne čase, ki so tudi poosebljeni v različnih osebah, ter jim s svojo nadobudnostjo v (marsi)čem celo medsebojno pomaga. Vse pa se dogaja v čarobno naravnem okolju, kjer ob zvokih narave in prazaprav ambientno sugestivne glasbe  estonskega avtorja Ekkeja Västrika ter v odrskem okvirju levo in desno razstočih “dreves” (pravih razvejanih vejic), ki jih skupaj z vsem okoljem animatorja z učinkovitimi scenskimi rekviziti “oblačita” glede na letni čas.

Ampak, skoraj najbolj posrečeno in domiselno pa učinkuje to, da osnovo scenografije, katere avtor je mladi Estonec Kalju – Karl Kivi, tvorijo v gozdnate bregove levo in desno zložene knjige, ki kot da bi bile v realnosti nakopičene, recimo na delovni mizi in iz katerih se ob njihovem odprtju kot iz nekakšnih herbarijev glede na letni čas pojavijo različne cvetice, simbolno pa na ta način izrašča in njih čarobna domišljija.” Uroš Smasek, Čarobna naravnost, Večer, 7.3.2013

Ustvarjalci o predstavi

»Ne slovensko ali estonsko - lutke govorijo popolnoma svoj jezik!«

Maruša Majer, igralka in animatorka lutk

„Premagovanje razlik med slovenščino in estonščino, jezikoma, ki sta si tako različna, je precej hecna stvar, a vsekakor gre. Z Josom govoriva malo slovensko, malo estonsko, režiser Mirko in scenograf Kalju, ki prihajata iz Estonije, prav tako kombinacijo obojega, zato pri delu le redko potrebujemo nekaj angleščine. Lutke tako ali tako govorijo popolnoma svoj jezik! Zato jih pozorno poslušamo in se jim skupaj narahlo približujemo ... In zdaj, zdaj bomo začeli z njimi čebljati, da bo veselje.“ Maruša Majer, igralka in animatorka lutk v novi predstavi Mini teatra, Morrison in štirje letni časi

Maruša Majerje konec leta 2012 v Mini teatru prevzela zahtevno vlogo Zvezdice Zaspanke, in ji je, tako kot Nina Ivanišin, s katero igrata v alternaciji, dala nove, posodobljene poteze. Kljub vsesplošni priljubljenosti izvirne zlatolase zvezdice, ki je lani praznovala že šestdeset let in ki na odru vse od leta 1955 obljublja, da ne bo nikoli več zaspala, je Maruši Majer - skupaj z Nino Ivanišin in celotno ekipo pod vodstvom režiserja Roberta Waltla - uspelo ustvariti novo, drugačno Zvezdico Zaspanko, ki se je že in se še bo priljubila tudi številnim novim generacijam. 

»Bistvene človeške želje in zadrege so povsod enake!«

Jose, igralec in animator lutk

„Sodelovanje z estonskim režiserjem Mirkom Rajasom je zelo poučen in natančen vpogled v lutkovno animacijo. Kar se mi zdi še posebej enkratno, je tudi to, da predstavo gradimo s pomočjo improvizacij na vajah, iskanje karakterjev posameznih likov pa poteka tudi skozi konkretne akcije s soigralko Marušo Majer. Sodelovati z ustvarjalci iz drugih držav, predvsem tistih, ki imajo drugačno kulturno okolje, je vedno sveže in navdihujoče, pri ustvarjanju predstave pa se izkaže, da so bistvene človeške želje in zadrege pravzaprav povsod enake. Naše skupno veselje in domišljijo pa bo, verjamem, odražala tudi predstava.“ Jose, igralec in animator lutk v novi predstavi Mini teatra, Morrison in štirje letni časi

Jose je že vrsto let eden od izjemnih igralcev Mini teatra. Otroke navdušuje v Pekarni Mišmaš v režiji Roberta Waltla ter v trilogiji češkega režiserja Mareka Bečke - SneguljčiciMizici, pogrni se in Obutem mačku, odraslo občinstvo pa v predstavah Macbeth po Shakespearu (Macbeth after Shakespeare), Jaz, po katerem se lahko imenuje Ljubljana - Poker,Marš - Visoka pesem in Dan umorov v zgodbi o Hamletu v režiji Ivice Buljana.

Iz medijev

Lutkovna predstava Morrison in štirje letni časi na TV SLO 1, Kultura, 28.2.2013

Živahne lutke v magičnem gozdu knjig, Pogovor z ustvarjalci, Dnevnik, 25.2.2013

Morrison in štirje letni časi v slovensko estonski lutkovni obliki, MMC, 23.2.2013

Prognoza premiere na portalu slovenskega gledališča Sigledal, 23.2.2013

Deloskop napoveduje, Delo, 22.2.2013

Morrison in štirje letni časi na Sigledal, februar 2013

Čarobna naravnost, Večer, 7.3.2013

Festivali in gostovanja

Mednarodni interdisciplinarni festival TREFF (Talin, Estonija); Junij 2013